Scientific journal «ARTS ACADEMY»

Authorization

Enter your e-mail

We will send you a link to login to the site

Menu

POSTMODERNIST PERSPECTIVE IN «THE LAST BELL» OF LASHA BUGHADZE

15 december 2022 y.
POSTMODERNIST PERSPECTIVE IN «THE LAST BELL» OF LASHA BUGHADZE
Number in PDF format - Download
PDF article - Download
DOI:10.56032/2523-4684.2022.4.4.184

Lasha Bughadze's «Bolo Zari» (The Last Bell) is a book about the lost generation who has neither a present nor a valuable future, where they would be able to realize themselves, where they would become citizens who determine the pulse of country, city or street life. This is a generation that has grown up in poverty, war, fear and sadness, who is confused and does not know how to get out of there, how to escape. This foggy misunderstanding puts their life a fatal sign.
One of the first writer’s works is dedicated to all those teenagers who go through an extremely sad and at the same time exciting path in the process of searching for themselves. We see the author's observation in a hint of comedy that reaches the point of absurdity, we laugh not only at the characters and behaviors of the book, but also at ourselves which we found in them.
The relationship of the young people depicted in the novel is devoid of feelings, empty and funny, because they have to think about small things, things that actually do not give them anything.
Despite the grotesque, the book accurately conveys the reality in which not only the writer, but also his entire generation had to live. The devaluation of values, the new world, with its unconventional approaches, determines the tragedy of their lives. The feelings caused by reading «Bolo Zari» (The Last Bell) are also multifarious, at the same time it is full of: sadness and irony, grotesque and tragedy.
Key words: «The Last Bell»; Grotesque; Postmodernism; Life of the youth; Values.

«Боло зари» Лаши Бугадзе «Последний звонок» – это книга о потерянном поколении, у которого нет ни настоящего, ни ценного будущего, где они смогли бы реализовать себя, где они стали бы гражданами, определяющими пульс страны, города или уличной жизни. Это поколение, выросшее в нищете, войне, страхе и печали, которое запуталось и не знает, как оттуда выбраться, как спастись. Это туманное недоразумение приходит в их жизни как роковой знак.
Одна из первых работ писателя посвящена всем тем подросткам, которые проходят чрезвычайно печальный и в то же время захватывающий путь в процессе поиска себя. Мы видим наблюдение автора в намеке на комедию, доходящую до абсурда, мы смеемся не только над персонажами и поведением книги, но и над самими собой, которых мы увидели в них.
Отношения молодых людей, изображенные в романе, лишены чувств, пусты и забавны, потому что им приходится думать о мелочах, о вещах, которые на самом деле ничего им не дают.
Несмотря на гротеск, книга точно передает реальность, в которой пришлось жить не только писателю, но и всему его поколению. Девальвация ценностей, новый мир, с его нетрадиционными подходами определяет трагедию их жизни. Чувства, вызванные чтением «Боло Зари», также многообразны, в то же время они полны грусти и иронии, гротеска и трагедии.
Ключевые слова: «Последний звонок»; гротеск; постмодернизм; жизнь молодежи; ценности.

Лаши Бугадзенің «Боло зари» (соңғы қоңырау) – қазіргі немесе құнды болашағы жоқ, өздерін жүзеге асыра алатын, елдің, қаланың немесе көше өмірінің импульсін анықтайтын азамат болатын жоғалған ұрпақ туралы кітап. Бұл кедейлікте, соғыста, қорқыныш пен қайғыда өскен ұрпақ, ол жерден қалай шығуды, қалай құтылуды білмейді. Бұл тұман түсінбеушілік олардың өміріне өлім белгісін қояды.
Жазушының алғашқы еңбектерінің бірі-өзін табу процесінде өте қайғылы және сонымен бірге қызықты жолдан өтетін барлық жасөспірімдерге арналған. Біз автордың байқауын комедияның абсурдқа жеткенін көреміз, біз кітаптың кейіпкерлері мен мінез-құлқына ғана емес, олардан тапқан өзімізге де күлеміз.
Романда бейнеленген жастардың қарым-қатынасы Сезімсіз, бос және күлкілі, өйткені олар ұсақ-түйек нәрселер туралы, оларға ештеңе бермейтін нәрселер туралы ойлануы керек.
Гротескке қарамастан, кітап тек жазушыға ғана емес, оның бүкіл ұрпағына өмір сүруге тура келген шындықты дәл жеткізеді. Құндылықтардың құнсыздануы, жаңа әлем, оның дәстүрлі емес тәсілдерімен олардың өмірінің трагедиясын анықтайды. «Боло Зари» (соңғы қоңырау) оқудан туындаған сезімдер де әртүрлі, сонымен бірге олар толы: қайғы мен ирония, гротеск және трагедия.
Түйінді сөздер: «Соңғы қоңырау»; гротеск; постмодернизм; жастар өмірі; құндылықтар.

How to quote

T. Antadze, M. Turava, POSTMODERNIST PERSPECTIVE IN «THE LAST BELL» OF LASHA BUGHADZE. Научный журнал «ARTS ACADEMY» №4(4)2022, 184-194. DOI:10.56032/2523-4684.2022.4.4.184

© 2024 artsacademy.kz