Мақала мәдениет мекемелеріндегі шығармашылықты дамыту жәнеқосымша білім беру мәселесін зерттеуге арналған. Мұнда креативтіктізерттеудің негізгі бағыттары карастырылып, осы құбылыстарды зерттеугеқолданыстағы ғылыми көзқарастар талданады. Ғылыми көздердің кеңауқымына сүйене отырып, шығармашылықты дамыту проблемасының тарихымен қазіргі жағдайы зерттелді, креативтіктің мәні мен құрылымы, креативтітұлғаның сапасы, шығармашылық пен креативтілік зерттелді. Мақаластуденттер мен оқушылардың шығармашылық білім беру ортасынқалыптастыру қажеттілігін негізге алып, олардың интегративті жекеқасиеттері ретінде шығармашылықты қалыптастыруға бағытталған.
Тірек сөздер: креативтілік, креативтіліктің мәні мен құрылымы,студенттер, оқу үдерісі.
Статья посвящена исследованию проблемы развития креативности в учреждениях культуры и дополнительного образования. Здесь рассмотрены основные направления исследования креативности, проанализированы существующие научные подходы к изучению этого феномена. На основе широкого спектра научных источников проанализированы история и современное состояние проблемы развития креативности, изучены сущность и структура креативности, качества креативной личности, творчество и креативность. Статья направлена на научную разработку и обоснование необходимости создания креативной образовательной среды для учащейся и студенческой молодежи с целью формирования у них креативности как интегративного личностного свойства.
Ключевые слова: креативность, сущность и структура креативности,учащиеся, образовательный процесс.
The article investigates problems with the development of creativity. Itdescribes the main lines of creativity research, and analyzes existing scientificapproaches to the study of this phenomenon: naive, contemplative, monodisciplinaryand interdisciplinary. The paper presents the author’s interpretation of the essence ofcreativity and its structure, shows the dual nature of creativity as a personal quality,including indicators of creativity and behavioral forms of its manifestation. Based on awide range of scientific sources the history and current state of the development ofcreativity are analyzed. The nature and structure of creativity, developmental stages ofthe creative person, creation and creativity, diagnosis of creativity as a scientificproblem, age-related specifics of creativity are outlined. This article focuses on thescientific design and justification of the need for a creative educational environmentfor pupils and students to foster their creativity as an integrative personal property.Based on the study, the author shows the age characteristics of the development ofcreativity of pupils and students, levels of development and pedagogical tasks insupport of this process in cultural and continuing-educational institutions.
Key words: creative personality, the nature and structure of creativity,students, education process.